به نام او که کودکان را به نزد ما به امانت گذاشت:

کودکان

 کودکان، امروز با هم دوستان صمیمی هستند و فردا به ظاهر دشمن می شوند هر کسی که با آنها از مدرسه به خانه می آید دوست لحظه ای آنهاست بدین ترتیب گروه های دوستان مداوم تشکیل می دهند و از هم می پاشند هر کودکی نیازمند چند دوست خوب و یا گروهی است که بتواند آنها را متعلق به خود بداند زیرا با داشتن آنها می تواند چیزهای زیادی برای خودش بیاموزد. برای کودکان در تمام سنین تجارب زود هنگامی فراهم کنید تا خود بتوانند دوستانشان را انتخاب کنند اگر کودکی امکان برقراری ارتباط با دیگران را نداشته باشد نمی تواند بیاموزد که چطور در اجتماع رفتار کند به او مهارت های اجتماعی را بیاموزید و هنگامی که دوستیش خاتمه یافت یا احساس مشکل کرد به او کمک کنید چون هیچ پناه گاه و امنیتی بالاتر از والدین برایشان وجود ندارد. کودکان باید تجربه کنند تا بیاموزند، جالب است بدانید:

1- کودک وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کند می آموزد بی اعتماد باشد

2- وقتی با خشونت زندگی کند می آموزد که جنگجو باشد

3- وقتی با ترس زندگی کند می آموزد که اضطراب داشته باشد

4- وقتی با ترحم زندگی کند می آموزد که به خود احساس ترحم داشته باشد

5- وقتی با تمسخر زندگی کند می آموزد خجالتی باشد

6- وقتی با حسادت زندگی کند می آموزد که همیشه احساس کینه داشته باشد

7- وقتی با شکیبایی زندگی کند بردباری را می آموزد

8- وقتی با تشویق به جا زندگی کند اعتماد و اطمینان را می آموزد

9- وقتی با پاداش زندگی کند با استعداد بودن و پذیرندگی را می آموزد

10- وقتی با تصدیق شدن زندگی کند عشق می آموزد

11- وقتی با انصاف زندگی کند دفاع از حقوق را می آموزد

12- وقتی با صداقت زندگی کند حقیقت را می آموزد

13- وقتی با تایید زندگی کند با هدف زندگی کردن را می آموزد

14- وقتی با توافق زندگی کند دوست داشتن خود را می آموزد

15- وقتی با دوستی و محبت زندگی کند زندگی در دنیای امن را می آموزد.

 دروغگویان کوچک را تنبیه نکنید

 والدین باید از تنبیه کودک هنگامی که دروغ می‌‌گوید بپرهیزند. الگوی رفتاری کودک، خود پدر و مادر هستند پس باید والدین مراقب باشند در مقابل کودک دروغ نگویند، دروغ کودک را تأیید نکنند و کودک را مجبور به دروغگویی نکنند. در سنین قبل از دبستان دروغ یک مفهوم غیر انتزاعی در ذهن کودک است بدین معنی که کودک ظرایف، عواقب و ویژگی‌های دروغ را نمی‌داند و دروغ را به صورت رفتار یادگیری شده، بروز می‌دهد. دروغ در کودکان در واقع تقلیدی است از رفتار بزرگسالان، بنابراین والدین نباید دروغ‌ گویی کودک را عامدانه و منفعت طلبانه تلقی کنند چرا که کودکان این رفتار را به طور الگویی یادگرفته‌اند و دروغ آنها آن چنان ابتدایی است که به وضوح دروغ بودن آن مشهود می‌شود. خانواده در قبال دروغ گفتن کودک باید واکنش تربیتی نشان دهد یعنی به کودک بگوید که ما می‌دانیم که تو شوخی کرده‌ای یا بازی انجام داده‌ای یا خواسته‌ای ما را بخندانی اما ما دوست نداریم که تو این گونه حرف بزنی یا از حرف تو ناراحت شده‌ایم.  

والدین باید از تنبیه کودک در مقابل این نوع رفتار بپرهیزند و با توجه به اینکه الگوی رفتاری کودک خود پدر و مادر هستند پس باید والدین مراقب باشند تا در مقابل کودک دروغ نگویند، دروغ کودک را تأیید نکنند و کودک را مجبور به دروغگویی نکنند.

تغذیه دانش‌آموزان از نگاه طب سنتی

بهترین صبحانه دانش‌آموزان

بهترین نمونه برای صبحانه استفاده از غذاهایی با طبیعت گرم است، زیرا غذای با طبع سرد مثل شیر باعث رخوت و سستی آن‌ها در سر کلاس خواهد شد. لازم به ذکر است شیر را قبل از خواب به کودکان بدهید یا اگر آن را در صبحانه قرار می‌دهید، حتماً به همراه عسل یا خرما باشد تا طبع سرد آن ملایم شود (البته قبل از خواب هم بهتر است با مصلح خود میل گردد.

 نمونه صبحانه‌های مناسب دانش‌آموزان

ارده و عسل یا مربا، کره و عسل یا مربا، حلوا ارده، شیر و عسل، نان و خرما، حلوای سنتی، خوراک عدسی با گلپر، فرنی یا شیر برنج به همراه مربا، نان شیرمال و عسل، تخم‌مرغ (مصلح تخم‌مرغ آویشن یا گلپر است)، البته میوه یا آب‌میوه طبیعی فصل هم گزینه‌های مناسب دیگری هستند.

 غذاهای آماده را به عنوان میان‌وعده دانش‌آموزان انتخاب نکنید!

متأسفانه امروزه مردم معیار مناسبی برای انتخاب غذا ندارند و اغلب به در دسترس بودن، ارزان بودن، تهیه سریع و آسان و طعم ماده غذایی توجه بیشتری می‌شود تا کیفیت و مواد مغذی آن. از این‌رو مشکلات گوارشی، چاقی کودکان، بیماری‌های مزمن و دیابت روز به‌روز در حال گسترش است. متأسفانه هنوز هم مادرانی هستند که میان‌وعده کودکان خود را ساندویچ سوسیس یا کالباس یا غذاهای آماده انتخاب می‌کنند. اغلب مواد نگه‌دارنده که در صنایع غذایی به کار می‌روند، سرطان‌زا هستند. تمام محصولات کارخانه‌ای به علت افزودنی‌ها و مواد نگه‌دارنده موجود در آن‌ها طبع سرد دارند، پس مصرف روزانه و پشت سر هم آن‌ها باعث سردی بدن و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود که از معروف‌ترین آن‌ها MS است.

 چاشت مدرسه جایگزین صبحانه نیست

با توجه به اینکه اغلب دانش‌آموزان صبح از منزل خارج می‌شوند، نکته بسیار مهم این مسئله است که بعضی از خانواده‌ها با همراه کردن چاشت فرزند خود، از دیدشان کار بسیار مهمی انجام داده و وعده صبحانه را تکمیل می‌پندارند، در صورتی که نکته اشتباه این است که چاشت مدارس به هیچ عنوان جایگزین صبحانه منزل نیست.

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که عملکرد مغز حدود 1 ساعت پس از صرف صبحانه به میزان طبیعی خود می‌رسد و با توجه به اینکه زمان صرف چاشت پس از حدود 1.5 تا 2 ساعت بعد از حضور در مدرسه است (با احتساب مسیر خانه تا مدرسه) عملاً چند ساعت اولیه مدرسه بازدهی و کارایی مغز تا حد کفایت خود فاصله زیادی دارد، بنابراین باید با خواباندن به موقع دانش‌آموزان و به موقع بیدار شدن آن‌ها در صبح، فرصت کوتاه 15 تا 20 دقیقه‌ای برای صرف صبحانه آن‌ها قرار دهیم. دیر بیدار شدن باعث عصبی شدن و استرس بیجای نوگلان ما شده ضمن اینکه با دست خود ضربه محکمی به فراگیری آموزش آن‌ها در مدرسه وارد می‌کنیم.

 منبع :  http://javadniaschool.ir/views/pages-view.php?id=13