افسردگی

 

افسردگی ازشایع‌ترین مشکلات روانی‌ست که خود را با احساس ناراحتی و سرخوردگی، گوشه‌گیری، عدماشتیاق به انجام امور روزانه و … نشان می‌دهد. افسردگی ممکن است زودگذر باشد و یامدت طولانی زندگی افراد را مشکل و انجام فعالیتهای روزمره را مختل سازد. عوامل بهنظر کم اهمیت می‌توانند بر روحیه افراد تاثیرات مخربی بگذارند. گرچه عوامل افسردگیدر همه افراد یکسان نیست، اما عوامل درونی و بیرونی مختلفی بر بهتر یا بدتر شدنحالت افسردگی موثر است. در ادامه مطلب به چند عامل ساده اما محرک افسردگی در افراداشاره می‌کنیم.

تله اول: دوری کردن از اجتماع
هنگامی که فردی بصورت بالینی دچار افسردگی است، بشدت از دیگران دوری می‌کند. انزواو عدم حضور در اجتماع، دقیقا عکس همان چیزی است که افراد افسرده، به آن احتیاجدارند. عقب نشینی اجتماعی، پاسخی به استرس و درگیری ذهنی است و حضور در اجتماعهمانند ترمزی است برای رهایی از این درگیری.

راه حل:بتدریج خود را در اجتماع حاضر کنید. از خانواده و دوستان خود شروعکنید. لیستی از کسانیکه می‌خواهید با آنها دوباره رابطه برقرار کنید، تهیه کنید وشروع به برنامه‌ریزی و فعالیت کنید.

تله دوم: پروراندن افکار بیهوده
می‌توان افکار بیهوده را مقصر اصلی ابتلا به افسردگی دانست. تفکر درمورد شکست‌ها،ناکامی‌ها و هر آنچه که خارج از دسترس فرد است، افکار بیهوده و درگیری ذهنی را پدیدمی‌آورد. این افکار فرآیندی سمی است که ذهنیت منفی و احساس ناخوشایندی درمورد خودفرد در او ایجاد می‌کند. معمولا افراد افسرده، زمان و انرژی زیادی را برای پروراندنافکار منفی‌شان، هدر می‌دهند.
به گفته دکتر Mark Goulston (روانپزشک)،‌ هنگامی که شما افکار منفی در ذهن خودمی‌پرورانید، ‌در واقع در قلمرو دشمن قرار گرفته‌اید. قبل از آنکه افکار منفی برشما غلبه کند، خود را از دست آنها خلاص کنید. افکار منفی می‌تواند باعث ایجاد توهمشود و رویدادهای عادی را برای افراد غیرقابل تحمل کند. بطور مثال، لبخند زدن افرادرا به منزله تمسخر کردن خود پندارند.

راه حل:توجه خود را به انجام فعالیت‌های مثبت مانند خواندن کتاب معطوفکنید.

تله سوم: خود درمانی با الکل
یکی از عوامل تشدید افسردگی، روی آوردن به مصرف الکل و مواد مخدر است. مصرف مشروباتالکلی ممکن است استرس و تفکرهای بیهوده را دور سازد، اما این احساس زودگذر تاثیراتمخربی بر سیستم عصبی فرد می‌گذارد. همچنین الکل می‌تواند اثر داروهای ضد افسردگی وضد اضطراب را متوقف کند و به جسم فرد نیز صدمه بزند.

راه حل:با پزشک خود ملاقات کنید و در صورت تشخیص، افسردگی را با دارو وروش‌های پیشنهادی وی افسردگی را درمان کنید.

تله چهارم: ورزش نکردن
اگر از آن دسته از افرادی هستید که قبلا به باشگاه می‌رفتید، اما دیگر فعالیت‌هایورزشی انجام نمی‌دهید، یکی از با نشاط‌ترین فعالیت‌های روزانه را فراموش کرده‌اید. انجام فعالیت‌های ورزشی، اثر قدرتمند ضدافسردگی دارد و باعث ترشح سروتونین ودوپامین می‌شود. میزان ترشح این دو ماده در افراد افسرده به پایینترین حد خودمی‌رسد.
راه حل:شنا، یوگا،‌ ایروبیک و حتی پیاده روی ورزشهای مفرحی هستند که شما رااز دام افسردگی نجات می‌دهند. برای داشتن انگیزه می‌توانید با یکی از دوستان یاآشنایان خود به کلاسهای ورزشی بروید.

تله پنجم: مصرف قند بالا
وقتی فردی احساس ناراحتی می‌کند، معمولا میل به تنقلات و خوراکی‌های شیرین دارد. مصرف تنقلات شیرین، در کوتاه مدت حس خوبی به افراد می‌دهد، اما کمتر از دو ساعتباعث می‌شود گلوکز خون بشدت پایین آید.

راه حل:از مصرف زیاد قند دوری کنید. همیشه راه عاقلانه، به اندازه مصرفکردن است.

تله ششم: افکار منفی
هنگامی که فردی مستعد افسردگی است،‌ همواره افکار منفی در خود می‌پروراند و ازانجام فعالیت‌های روزانه خودداری می‌کند. افراد در این شرایط فکر می‌کنند که حتی باانجام دادن کارهای متفاوت و سعی در بهبود اوضاع فعلی نیز، احساس خوبی به آنها دستنخواهد داد. بنابراین تلاشی هم نمی‌کنند! در این صورت از انجام هرگونه فعالیتیبازمی‌مانند. پروراندن افکار منفی دام بزرگی است که باعث تشدید افسردگی و در نتیجهمنفعل شدن کامل فرد می‌گردد.

راه حل:منتظر روی دادن اتفاقات منفی نباشید. اگر تلاش و کوشش کنید، شانس‌رسیدن به نتایج مثبت و سازنده را از دست نخواهید داد.
منبع:ایران سان

علی اکبر احمدلو ; ۸:٤٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٢/٥/٢٩