توجه به خود

فوائد "توجه به خود"

همه ما می دانیم که توجه کردن به خود برای همه انسان ها ضروری است فارغ از اینکه دارای فرزند باشند یا نباشند و استرس مزمن می تواند موجب بروز اختلالاتی در سلامتی، اضطراب، افسردگی و استفاده از مواد مخدر شود. هنگامی که زمانی را به خود اختصاص می دهیم از میزان استرسمان کاسته شده و احساس شادی بیشتری می کنیم. همچنین در کارمان خلاقانه تر عمل می کنیم و هنگامی که به دلیل اختصاص زمانی به خودمان انجام می پذیرد، از نو سرحال می شویم به جای خسته شدن از کارمان، از آن لذت می بریم. پس، از اینکه زمانی را به خودمان اختصاص می دهیم خواب بهتری را تجربه می کنیم و از میزان اضطرابمان نیز کاسته می شود.

"توجه به خود" یک نیاز اساسی برای هر انسانی است.

قابل توجه آن هایی که دارای فرزند می باشند: هنگامی که مادر و پدر شدیم هویت خود را به عنوان انسانی بالغ به طور کامل از دست ندادیم. همه انسان ها توجه به خود را یک نیاز می دانند. پس چرا باید به عنوان یک مادر و پدر تمام تمرکز خود را بر روی فرزندانمان، شغلمان و سایر مسئولیت هایی که داریم بگذاریم و نیازهای خود را در آخر لیست جای دهیم. اگر توجه به نیازهایمان آخرین چیزی باشد که راجع به شان فکر می کنیم پس هرگز فرصت نمی کنیم به طور کامل اجرایشان کنیم و درنتیجه آن، دچار استرس، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات مربوط به عدم سلامتی می شویم.

از خودگذشتگی و مادر و پدر بودن

مسلما این واقعیت غیرقابل انکار نیست که مادر و پدر بودن نیازمند میزانی از فداکاری و از خودگذشتگی است. بسیار اتفاق می افتد که مادر و پدر باید نیازهای فرزندش را در اولویت قرار دهند و بهترین ها را به جای خود برای فرزندشان بخواهند. اما این اتفاق نباید همیشگی باشد. اگر مادر یا پدر بیش از اندازه از خودگذشتگی داشته باشد ممکن است خودش را کاملا فراموش کند و این موجب می شود که دیگر در زندگی خود فرد خوشحالی نباشد و این اصلا به نفع بچه ویا خود پدر یا مادر نیست. به جای این کار، اگر برای وجود خود اهمیت قائل هستید می توانید الگوی خوبی برای فرزند خود باشید و تعادل خوبی بین شخصیت پدر و مادر بودن با شخصیت واقعی خودتان برقرار کنید. مانند خیلی چیزهای دیگر در زندگی، از خودگذشتگی والدین باید در حد تعادل خود باشد، از بین رفتن این تعادل و سنگین تر شدن هر کدام از کفه های این ترازو می تواند مشکل ساز شود. پس چطور باید با احساس گناه خود در زمان گذراندن وقت برای خود روبه رو شویم و مراقب باشیم که غرق در فداکاری نشویم؟

نکات کلیدی برای تغییر :

   برای روزهای مخصوص به خودتان برنامه ریزی کنید  

اغلب، جدول برنامه ریزی هایمان پر شده از مسئولیت ها و فعالیت های مربوط به دیگران. اگر برای نیازهای خودمان برنامه ریزی نکنیم مرتبا به انتظار می نشینیم تا بالاخره زمانی فارغ از سایر فعالیت ها نصیبمان شود، زمانی که به تمام کارهای مربوط به دیگران رسیدگی کرده ایم و وقت خالی ای برای خودمان باقی مانده است. اما بدانید شاید هرگز آن زمان خاص فرا نرسد! پس فارغ از انتظار رسیدن چنین روزی، برای روز مختص به خودتان برنامه ریزی کنید و در جدول برنامه های خود محلی را بدان اختصاص دهید. در آن روز خاص، کودکانتان را به دست یکی از آشنایان قابل اعتماد بسپارید و از زمان خود با پرداختن به کارهای مورد علاقه تان لذت ببرید.

  خودتان را مستحق داشتن چنین روزی بدانید  

ممکن است در حال سپری کردن روز مخصوص به خود باشید و مرتب احساس گناه به سراغتان بیاید و درنتیجه نتوانید از روز خود لذت ببرید. برای مبارزه با چنین احساسی، از آگاهی خود نسبت به اهمیت "توجه به خود" استفاده کنید. به این طریق که به فوائد داشتن چنین روزی بیاندیشید. به این بیاندیشید وقتی زمانی را صرف استراحت و خستگی درکردن خود می کنیم،صاحب روحیه ای خلاقانه تر، صبورتر و آرام تر می شویم. داشتن روزی مخصوص به خود برای همه افراد لازم است.

  کامپیوترتان را خاموش کنید و از تلفن تنها در مواقع اضطراری استفاده کنید  

در چنین روز خاصی، حتی تنها خواندن ایمیل هایتان باعث می شود باز هم با دیگران در طول این 24 ساعت خاص در ارتباط باشید و ذهن خود را درگیر مسائل آن ها کنید و این برخلاف انتظار خودتان از چنین روزی است، روزی که قرار است هیچ وابستگی فکری یا جسمی ای به دیگران نداشته باشید. روز مخصوص به شما باید روزی باشد عاری از هرگونه تقاضا از سوی سایرین، پس در این روز ارتباط خود را با چنین تکنولوژی هایی قطع کنید.

  روزانه زمان کوتاهی را برای خود کنار بگذارید  

حال می خواهد یک ساعت باشد یا نیم ساعت. این کار باعث می شود در فواصل میان روزهای مخصوص به خود، خودتان را سرحال نگه دارید. اگرچه این زمان های کوتاه هرگز نمی توانند جایگزین "روز مخصوص به خودتان" باشد.
همه انسان ها نیاز دارند تا در مسیر زندگی بارها و بارها از نو نیرو بگیرند و خودشان را مثل گذشته هایشان به نیازها و امیال خود متصل کنند. اگر بتوانیم این کار را بدون هرگونه عذاب وجدانی انجام دهیم قطعا می توانیم به عنوان پدر یا مادر و یا به عنوان یک انسان از زمان خود لذت ببریم. اما توجه به خود بدون داشتن احساس گناه، وضعیتی است که با تمرین و نیز حمایت دیگران حاصل می شود. این همان چیزی است که در حال مبارزه با آن هستیم اما خوشبختانه همگی با کمک هم می توانیم در این زمینه به موفقیت برسیم. 

منبع : آی بانو 20026http://mokhatabonline.ir/news/Success